Wśród najpopularniejszych gatunków maja Kantar wymienia jabłka, truskawki i borówki. W porównaniu do kwietnia najbardziej wzrosła ilość konsumentów owoców sezonowych – truskawki o 65%, borówki o 27% oraz malin o 23%. W porównaniu do maja 2021 roku najbardziej wzrosło spożycie malin i borówek. W porównaniu do maja 2020 roku wzrost ilości konsumentów truskawki wyniósł 54% a borówki 50%.
Badania finansowane są ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw. Dostarczają informacji na temat liczby konsumentów i częstotliwości konsumpcji poszczególnych gatunków. Dane dotyczące konsumpcji kilkudziesięciu gatunków owoców i warzyw dostępne są na stronie WczorajNaTalerzu.pl
Badania zlecane są przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw w ramach projektu „CORE TEAM – promocja konsumpcji owoców i warzyw i forum współpracy sektora, III etap”. Projekt jest realizowany przez Kantar Public.
Konsumpcja owoców w maju
W maju najpopularniejszym owocem były jabłka, które w tygodniu poprzedzającym badanie spożywało prawie dziewięciu na dziesięciu Polaków (85%). Jabłka jedzone były też najczęściej. 12% Polaków jadło je codziennie, a dalsze 14% 4-5 razy w tygodniu.
Na drugim miejscu wśród polskich owoców znalazły się truskawki, które jadło 43% badanych. Jedna trzecia (33%) Polaków w maju jadła borówki.
Mniej niż jedna trzecia osób jadła (w tygodniu poprzedzającym badanie) gruszki (31%) oraz maliny (27%). Przetwory z czarnej porzeczki spożywało 18% badanych, natomiast z aronii – 13%.
Wzrost liczby konsumentów owoców w maju
W porównaniu do kwietnia 2023 roku najbardziej wzrosło spożycie truskawek – z 26% do 43%. Oznacza to wzrost o blisko 2/3.
W ostatnim miesiącu wzrosła także ilość konsumentów przetworów z czarnej porzeczki – o 29%, owoców borówki – o 27% oraz malin o 23%.
W porównaniu do maja 2022 najbardziej wzrosło spożycie malin (o 8%) oraz borówek (o 3%). Spożycie jabłek utrzymało się na tym samym poziomie.
W skali dwóch lat 2021-2023 wzrostem „maj do maja” największym wzrostem mogą pochwalić się truskawki oraz borówki (odpowiedni o 17 p.p i o 11 p.p.).
W przypadku truskawek oznacza to realny wzrost liczby konsumentów o 54%, w przypadku borówek o 50%, malin o 35%.
Gruszki zanotowały 21% wzrost ilości konsumentów. Przetwory z czarnej porzeczki 13%.
54% procentowy wzrost ilości konsumentów truskawek oznacza 4,9 mln nowych konsumentów. Truskawki w maju jadło 13,9 mln osób.
50% procentowy wzrost ilości konsumentów borówki oznacza 3,6 mln nowych konsumentów. Borówki w maju jadło 10,7 mln osób.
Maliny jadło w maju 8,7 mln Polaków. W porównaniu z majem 2022 roku, liczba konsumentów tego gatunku wzrosła o 1,6 mln. W skali dwóch lat – maj do maja – wzrost wyniósł ponad 1/3 (35%). Maliny zyskały 2,3 mln nowych konsumentów.
Wyniki badań konsumpcji 2020-2023
Badania pomagają w definiowaniu grup docelowych i ewaluacji strategii wielu branżowych projektów promujących spożycie.
Aktualizowane wynik dotyczące kilkudziesięciu gatunków są publicznie dostępne na stronie WczorajNaTalerzu.pl